Έναρξη μαθημάτων: 15/04/24

Συνοπτικές Πληροφορίες

Μέθοδος μάθησης: Ασύγχρονη εκπαίδευση, Δια ζώσης εκπαίδευση, Σύγχρονη εκπαίδευση

Θεματική Ενότητα: Υγεία και Πρόνοια, Φυσικοθεραπεία

Γλώσσες Διδασκαλίας: Ελληνικά

Διδακτικές Ενότητες: 6

Διάρκεια: 80 ώρες – 3 μήνες

Μονάδες ECTs: 3

Κόστος συμμετοχής: 600 €   – εκπτώσεις για ειδικές κατηγορίες!

Λεπτομέρειες

Το εκπαιδευτικό αυτό πρόγραμμα απευθύνεται σε φυσικοθεραπευτές, που ασχολούνται με την αξιολόγηση και την αποκατάσταση κινητικών δυσλειτουργιών σε νευρολογικούς ασθενείς και οι οποίοι θέλουν να επικαιροποιήσουν και να εμβαθύνουν τις γνώσεις τους με τα νεότερα κλινικά και επιστημονικά δεδομένα σχετικά με τις εφαρμογές νευρολογικής αποκατάστασης σε ενήλικες νευρολογικούς ασθενείς μη εκφυλιστικών παθήσεων.

Ειδικότερα τo πρόγραμμα απευθύνεται σε

  • Αποφοίτους Τμημάτων Φυσικοθεραπείας Ελληνικών Ιδρυμάτων Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης
  • Αποφοίτους ομοταγών Τμημάτων Φυσικοθεραπείας Αλλοδαπής με αναγνωρισμένο τίτλο σπουδών (ΔΟΑΤΑΠ)

 

 ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ:
Τα προαπαιτούμενα για την παρακολούθηση του Προγράμματος από τους εκπαιδευόμενους είναι:

  • Πρόσβαση στο Διαδίκτυο για την παρακολούθηση του προγράμματος.
  • Κατοχή προσωπικού e-mail για επικοινωνία με τους διδάσκοντες.
  • Βασικές γνώσεις χειρισμού ηλεκτρονικών υπολογιστών για τη διαχείριση της πλατφόρμας του προγράμματος.

Το παρόν πρόγραμμα δια βίου μάθησης επικεντρώνεται στη νευρολογική αποκατάσταση κινητικών δυσλειτουργειών ενηλίκων ασθενών. Συγκεκριμένα, βασικός σκοπός του προγράμματος είναι η διεύρυνση των γνώσεων για την αξιολόγηση και διαχείριση κινητικών δυσλειτουργιών που βιώνουν οι ενήλικες νευρολογικοί ασθενείς και οι οποίες τους οδηγούν σε έκπτωση του λειτουργικού τους επιπέδου, της αυτονομίας τους και περιορισμό της συμμετοχής τους σε δραστηριότητες της καθημερινής και κοινωνικής ζωής. Απώτερος σκοπός του προγράμματος είναι να εκπαιδεύσει τους φυσικοθεραπευτές σε τρόπους έγκυρης και αξιόπιστης αξιολόγησης των κινητικών δυσλειτουργιών που προκύπτουν μετά από νευρολογικές διαταραχές (όπως το Αγγειακό Εγκεφαλικό Επεισόδιο) και να επικαιροποιήσει τις γνώσεις των φυσικοθεραπευτών σχετικά με νέες κλινικές εφαρμογές  αντιμετώπισης των δυσλειτουργιών αυτών .

Ο παραπάνω σκοπός θα επιτευχθεί μέσω της ανάπτυξης του προγράμματος στο οποίο θα παρέχονται οι βασικές γνώσεις νευροφυσιολογικής οργάνωσης της κίνησης, κινητικού ελέγχου και ο συσχετισμός της κίνησης με τις δυσλειτουργίες που προκύπτουν μετά από κακώσεις των ανατομικών δομών που την ελέγχουν. Έμφαση επίσης θα δοθεί στην αναγνώριση και εφαρμογή των κατάλληλων εργαλείων και μέσων αξιολόγησης της κίνησης και της ισορροπίας τόσο σε στατικές όσο και σε δυναμικές θέσεις και δραστηριότητες, όπως αυτή της βάδισης. Ταυτόχρονα, θα δοθεί εμβάθυνση σε τρόπους και φυσικοθεραπευτικά πρωτόκολλα αποκατάστασης συμπτωμάτων μυϊκού τόνου, κακής στάσης, αντισταθμιστικών προσαρμογών κίνησης και διαταραχών ισορροπίας.

Είναι επιθυμητό οι συμμετέχοντες στο πρόγραμμα αυτό να έχουν καλή γνώση της ανατομίας του ανθρώπινου μυοσκελετικού και νευρικού συστήματος καθώς επίσης και να κατέχουν τις βασικές αρχές και κλινικές δεξιότητες στη νευρολογική φυσικοθεραπευτική αξιολόγηση και αποκατάσταση.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος, μέσα από θεωρητικές διαλέξεις, εργαστηριακές εφαρμογές και κλινικές επιδείξεις, οι εκπαιδευόμενοι θα :

  1. Έχουν εμβαθύνει σε γνώσεις ανατομίας και φυσιολογίας του νευρικού συστήματος
  2. Γνωρίζουν τη νευροφυσιολογική οργάνωση της κίνησης, και τα στάδια του κινητικού ελέγχου,
  3. Είναι σε θέση να συσχετίζουν την εκούσια κίνηση με τις δυσλειτουργίες που προκύπτουν μετά από κακώσεις των ανατομικών δομών που την ελέγχουν.
  4. Έχουν αποκτήσει τις δεξιότητες να εντοπίζουν κινητικές δυσλειτουργίες και να αξιολογούν έναν ασθενή μετά από ένα Αγγειακό Εγκεφαλικό Επεισόδιο χρησιμοποιώντας έγκυρα και αξιόπιστα μέσα αξιολόγησης
  5. Έχουν την ικανότητα να επιλέγουν και να εφαρμόζουν κατάλληλα εργαλεία και μέσα αξιολόγησης της κίνησης, της λειτουργικότητας και της ισορροπίας τόσο σε στατικές όσο και σε δυναμικές θέσεις και δραστηριότητες, όπως αυτή της βάδισης
  6. Μπορούν να οργανώσουν ένα ασθενοκεντρικό θεραπευτικό πλάνο, βάσει των στοιχείων της αξιολόγησης, θέσπισης στόχων και ενός εμπεριστατωμένου κλινικού συλλογισμού
  7. Έχουν επικαιροποιήσει τις γνώσεις τους σχετικά με νέες κλινικές εφαρμογές  αντιμετώπισης του μυϊκού τόνου, της κακής στάσης, των αντισταθμιστικών προσαρμογών κίνησης και των διαταραχών ισορροπίας
  8. Μπορούν να προτείνουν στους ασθενείς ασφαλείς τρόπους αυτοδιαχείρισης των συμπτωμάτων τους
  9. Μπορούν να εφαρμόζουν φυσικοθεραπευτικά πρωτόκολλα αποκατάστασης σε συγκεκριμένα συμπτώματα που έχει ο νευρολογικός ασθενής αναλόγως των ανατομικών δομών που έχουν προσληφθεί.

Το παρόν πρόγραμμα, εχει δομηθεί σε 6 θεματικές ενότητες, προκειμένου να ολοκληρωθούν με επιτυχία τα περιεχόμενα και να επιτευχθούν οι στόχοι του. Οι ενότητες ενσωματώνουν μέσα τους ένα θεωρητικό υποβαθρο προκειμένου οι εκπαιδευόμενοι να ανατρέξουν σε παλαιότερες γνώσεις και να εμβαθύνουν σε νέες, και στη συνέχεια παρέχεται η εργαστηριακή εκπαίδευση όπου οι εκπαιδευόμενοι πραγματοποιούν πρακτικές εφαρμογές για απόκτηση των δεξιοτήτων που απαιτούνται.

Αναλυτικός πίνακας Προγράμματος

 

A/A

Θεματική Ενότητα  Θεματική Υποενότητα Ώρες Πιστωτικές Μονάδες (ECTS)

Διδάσκοντες

1

Νευροφυσιολογική Οργάνωση Εκούσιας Κίνησης. ·  Ανατομικές δομές σχετιζόμενες με την εκούσια και συντονισμένη κίνηση και το στασικό έλεγχο

·  Οργάνωση της κίνησης και συστήματα ελέγχου εκούσιας κίνησης

·  Κινητικός Ελεγχος

·  Κινητική Εκμάθηση

14

0,5

Τραχάνη –

Λαμπροπούλου

2

Κινητικές Διαταραχες μετά από Εγκεφαλικές βλάβες  ·  Διαταραχές μυικού τόνου, κινητικότητας, δεξιότητας, ισορροπίας, βάδισης

·  Παθολογικά πρότυπα στάσης και κίνησης

·  Προσαρμογές στη βάδιση

·  Νευροπλαστικότητα μετά από Εγκεφαλικές Βλάβες

14

0,5

Τραχάνη –

Λαμπροπούλου

3

Λειτουργική Αξιολόγηση Κίνησης ·  Αξιοπιστία και εγκυρότητα μέτρων έκβασης. Διαθέσιμα στην Ελληνική Γλώσσα εργαλεία αξιολόγησης

·  Αξιολόγηση μυικού τόνου, διαφοροδιάγνωση

·  Αξιολόγηση Κινητικότητας

·  Αξιολόγηση Στάσης, Ισορροπίας, Βάδισης

·  Πρακτικές και εργαστηριακές εφαρμογές αξιολόγησης με λειτουργικές κλίμακες

14

0,5

Λαμπροπούλου

4

Η Χρήση του Ηλεκτρικού Ερεθισμού στη Νευρολογική Αποκατάσταση ·  Η Χρήση του Ηλεκτρικού Ρεύματος (EMS, TENS, FES) για

·  Ελεγχο Μυϊκού Τόνου

·  Μυική Ενεργοποίηση

·  Κινητική Επανεκπαίδευση και Δημιουργία Λειτουργικού Προτύπου Κίνησης

 

8

0,5

Θεοδωρόπουλος

5

Τρόποι Διαχείρισης Κίνησης Κάτω Ακρων – Βάδιση ·  Ο ρόλος του Στασικού Ελέγχου στην Όρθια Θέση και στη Βάδιση

·  Ο ρόλος του Άκρου Ποδιού στον Κύκλο Βάδισης

·  Σχέσεις Μονοποδικής Στήριξης με Βάδιση

·  Πρακτικές και εργαστηριακές εφαρμογές προγραμμάτων αποκατάστασης δυσλειτουργιών κίνησης

·  Κλινική Συλλογιστική κατά την Αξιολόγηση και Θεραπεία

15

0,5

Κυπριώτης –

Λαμπροπούλου

6

Τρόποι Διαχείρισης Δυσλειτουργιών Άνω Άκρου & πρακτικές εφαρμογές ·  Ο ρόλος του στασικού ελέγχου κατά τη προσέγγιση και συλληψη

·  Επιλεκτικότητα στην εκούσια δραστηριότητα του άνω άκρου

·  Παράγοντες σταθερότητας ωμοπλάτης και συσχέτιση με το ευθύγραμμο μονομάτι προσέγγισης

·  24ωρη Διεπιστημονική Διαχείριση

·  Πρακτικές και εργαστηριακές εφαρμογές προγραμμάτων αποκατάστασης δυσλειτουργιών κίνησης

15

0,5

Κυπριώτης –

Λαμπροπούλου

Σύνολο

80

3,0

Το πρόγραμμα θα υλοποιείται σε τμήματα εκπαιδευομένων. Το πρόγραμμα έχει διάρκεια 3 μήνες και αντιστοιχεί σε 80 ώρες εκπαίδευσης. Είναι μεικτού ή υβριδικού τύπου (blended learning) και βασίζεται σε συνδυασμό σύγχρονης τηλεκπαίδευσης, ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης και δια ζώσης διδασκαλίας. To κομμάτι της σύγχρονης και της δια ζώσης διδασκαλίας, ιδιαίτερα όσον αφορά το καθαρά κλινικό σκέλος (π.χ. ενότητες 3, 5 & 6), θα περιλαμβάνει διαδραστικές εργαστηριακές συνεδρίες με κλινική και εργαστηριακή-πρακτική άσκηση, επίδειξη, προσομοιώσεις και κλινικές αναπαραστάσεις στο Εργαστήριο Νευροαποκατάστασης ή σε άλλους εργαστηριακούς χώρους του Τμήματος Φυσικοθεραπείας του Πανεπιστημίου ή σε συνεργαζόμενους χώρους της πανεπιστημιούπολης Πατρών. Αναλυτικότερα:

  • 44 διδακτικές ώρες πραγματοποιούνται με ασύγχρονη τηλεκπαίδευση και αφορούν αφενός τη μελέτη εκπαιδευτικού υλικού, την εκπόνηση μαθησιακών δραστηριοτήτων και εργασιών και αφετέρου την εκπόνηση της τελικής εργασίας.
  • 12 διδακτικές ώρες πραγματοποιούνται με σύγχρονη εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση (3 συνεδρίες διάρκειας 4 ωρών η καθεμία) &
  • 24 διδακτικές ώρες πραγματοποιούνται με δια ζώσης (3 συνεδρίες των 8 ωρών) διδασκαλία

 

Διάρκεια (ώρες)

Συνολική Διάρκεια (εβδομάδες ή μήνες)

Ασύγχρονη Εκπαίδευση

Σύγχρονη Εκπαίδευση Διά Ζώσης Εκπαίδευση

Συνολική Διάρκεια

 

44

 

12

 

24

 

80

3 μήνες

 

Καθόλη τη διάρκεια του προγράμματος οι εκπαιδευόμενοι έχουν δυνατότητα επικοινωνίας με τους εκπαιδευτές για την υποστήριξη της μελέτης τους.

 

Σημειώνεται ότι για τη συμμετοχή στο πρόγραμμα απαιτούνται:

(α) η κατοχή προσωπικού λογαριασμού e-mail και,

(β) η δυνατότητα πρόσβασης στο διαδίκτυο και σύνδεσης με την πλατφόρμα τηλεκπαίδευσης.

 

Για την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος ως προς το εκπαιδευτικό μέρος,  θα πρέπει να πληρούνται σωρευτικά οι ακόλουθες προϋποθέσεις:

  • Συμμετοχή και μελέτη υλικού που παραδίδεται κατά τις 6 συνεδρίες ασύγχρονης εκπαίδευσης διάρκειας 44 διδακτικών ωρών
  • Παρακολούθηση των 3 συνεδριών σύγχρονης τηλεκπαίδευσης, συνολικής διάρκειας 12 διδακτικών ωρών.
  • Παρακολούθηση των 3 δια ζώσης συναντήσεων, συνολικής διάρκειας 24 διδακτικών ωρών.
  • Συμμετοχή σε τεστ αξιολόγησης ή/και εκπόνηση τυχόν εργασιών, με βάση τις οποίες πιστοποιείται η εξ αποστάσεως μελέτη του εκπαιδευτικού υλικού, μετά την ολοκλήρωση της κάθε Θεματικής Ενότητας (40% συνολικά).
  • Επίδειξη / παρουσίαση συγκεκριμένων κλινικών δεξιοτήτων από τη σύγχρονη /πρακτική εξάσκηση (60%)

 Σημειώνεται ότι όλα τα προγράμματα αξιολογούνται από ομάδα αξιολογητών.

Το πρόγραμμα προβλέπεται να ξεκινήσει από τον Μάρτιο 2024 και θα επαναλαμβάνεται κάθε ακαδημαϊκό έτος, σε τμήματα και με την προϋπόθεση ότι συμπληρώνεται ο ελάχιστος αριθμός των 15 ατόμων κάθε φορά. Ο μέγιστος δυνατός αριθμός ατόμων που μπορεί να υποστηρίξει το παρόν πρόγραμμα είναι 20 εκπαιδευόμενοι.

Η συμμετοχή των εκπαιδευόμενων στο κόστος φοίτησης είναι 600 €. Η πληρωμή των τελών φοίτησης γίνεται είτε σε δύο δόσεις, μία πριν την έναρξη του προγράμματος και μία στο μέσο του προγράμματος, είτε με εφάπαξ καταβολή πριν την έναρξη του προγράμματος.

Η καταβολή του εκάστοτε ποσού γίνεται με κατάθεση στον παρακάτω τραπεζικό λογαριασμό της Επιτροπής Ερευνών του Πανεπιστημίου Πατρών και στην αιτιολογία της κατάθεσης πρέπει να αναγράφεται υποχρεωτικά το επίθετο και το όνομα του συμμετέχοντα.

Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος

Αρ. Λογαριασμού 22954000232 (IBAN GR60 0110 2290 0000 2295 4000 232)

Σημείωση: α) Τυχόν έξοδα διατραπεζικών συναλλαγών βαρύνουν τον/την συμμετέχοντα/ουσα, β) Η απόδειξη της κάθε κατάθεσης, θα πρέπει να αποστελλεται στο e-mail του Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. Πανεπιστημίου Πατρών: kedivim@upatras.gr

*Το Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. του Πανεπιστημίου Πατρών, στο πλαίσιο της κοινωνικής πολιτικής  που εφαρμόζει, προσφέρει έκπτωση επί των τελών συμμετοχής σε ειδικές κατηγορίες εκπαιδευομένων, όπως π.χ. σε προπτυχιακούς/μεταπτυχιακούς φοιτητές και υποψήφιους διδάκτορες του Πανεπιστημίου Πατρών, σε ευαίσθητες και ευπαθείς κοινωνικές ομάδες,  κλπ.

Το κόστος σε αυτήν την περίπτωση διαμορφώνεται στα 510 € (έκπτωση 15%).

 

Σε περίπτωση ακύρωσης της συμμετοχής του καταρτιζόμενου στο Πρόγραμμα, το Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. παρακρατά το 50% της αρχικής κατάθεσης εάν η ακύρωση γίνει μέσα στις πρώτες δύο εβδομάδες από την έναρξη του Προγράμματος. Εάν η ακύρωση γίνει μετά από το διάστημα αυτό παρακρατείται όλη η κατάθεση. Εξαιρούνται τα προγράμματα, με διάρκεια μικρότερη των 2 εβδομάδων, όπου επιστροφή γίνεται μόνο εάν η ακύρωση της συμμετοχής γίνει πριν την έναρξη του προγράμματος.

  1. Συμπληρώστε την αίτηση συμμετοχής
  2. Καταβάλετε το ποσό πληρωμής
  3. Μετά την κατάθεσή σας παρακαλώ στείλτε ηλεκτρονικά στο e-mail: kedivim@upatras.gr

α) Αντίγραφο ή φωτογραφία της απόδειξης της κατάθεσης

β) Σε περίπτωση που θέλετε να εγγραφείτε επωφελούμενοι την εκπτωτική πολιτική, παρακαλούμε αποστείλετε και το αντίστοιχο αποδεικτικό έγγραφο.

Οι εγγραφές είναι ανοικτές καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.