Συνοπτικές Πληροφορίες

Μέθοδος μάθησης: Ασύγχρονη εκπαίδευση, Σύγχρονη εκπαίδευση

Θεματική Ενότητα: Εκπαίδευση, Τέχνες και Ανθρωπιστικές Επιστήμες

Γλώσσες Διδασκαλίας: English

Διδακτικές Ενότητες: 4

Διάρκεια: 60 ώρες – 11 εβδομάδες

Κόστος συμμετοχής: 500 €   – εκπτώσεις για ειδικές κατηγορίες!

Λεπτομέρειες

Το πρόγραμμα, το οποίο θα είναι αγγλόφωνο, απευθύνεται σε διεθνές κοινό, κατεξοχήν σε νέους ερευνητές που ενδιαφέρονται να λάβουν σφαιρική και έγκυρη γνώση, αλλά και να εμβαθύνουν με επιστημονικό τρόπο στο αρχαίο θέατρο και τη σκηνική του πρόσληψη: ιδίως σε φοιτητές ή αποφοίτους Τμημάτων Ιστορίας, Κλασικών ή Θεατρικών Σπουδών Πανεπιστημίων του εξωτερικού, σπουδαστές ή αποφοίτους Δραματικών Σχολών ή Σχολών Χορού του εξωτερικού, καθώς και σε ευρύτερο ενημερωμένο κοινό.

Επίσης, σε διεθνές κοινό που θα περιλαμβάνει:

–  εν ενεργεία εκπαιδευτικούς στον ευρύτερο τομέα των Ανθρωπιστικών Σπουδών.

– καλλιτέχνες, κοινωνικούς λειτουργούς, ψυχολόγους, κοινωνιολόγους και απόφοιτους σχολών κοινωνικών και πολιτικών επιστημών, οι οποίοι επιθυμούν να καλλιεργήσουν τη θεωρητική και πρακτική ενασχόληση με τις παραστατικές τέχνες.

– οποιαδήποτε / οποιονδήποτε επιθυμεί να εμβαθύνει στο Αρχαίο Ελληνικό Θέατρο για την προσωπική του εξέλιξη.

Ο κύριος σκοπός του προγράμματος είναι η γνωριμία με τον πολυδιάστατο κόσμο του Αρχαίου Ελληνικού Θεάτρου και της Σκηνικής Πρόσληψής του στη σύγχρονη Ελλάδα. Συγκεκριμένα, η γνωριμία με:

A. Tα βασικά δραματικά είδη που αναπτύχθηκαν στην αρχαία Ελλάδα: τραγωδία, κωμωδία και σατυρικό δράμα.

Β. Τα στοιχεία της αρχαίας παράστασης: υποκριτική, μουσική, χορός, χρήση του προσωπείου.

Γ. Η επιτέλεση (performance): ο χώρος του αρχαίου θεάτρου, η δομή και η εξέλιξή του, όπως μαρτυρείται από τα σωζόμενα αρχαία θέατρα. Επίσης, η σύγχρονη σκηνογραφική προσέγγιση, όπως και η ενδυματολογία.

Δ. Η σημερινή σκηνοθετική και υποκριτική πρακτική στην Ελλάδα, μέσα από τη ματιά σκηνοθετών και ηθοποιών.

 

Η εξοικείωση με τα θέματα αυτά θα γίνει μέσω διαλέξεων από ειδικούς επιστήμονες, καθηγητές σε Πανεπιστήμια της Ελλάδας και του εξωτερικού, καθώς και από καλλιτέχνες του θεάτρου, δηλαδή ηθοποιούς, σκηνοθέτες, προσωποιούς, καλλιτέχνες του χορού, έναν φωτιστή και έναν μουσικοσυνθέτη. Οι καλλιτέχνες που θα συμμετάσχουν ενίοτε διαθέτουν ταυτόχρονα και ακαδημαϊκές περγαμηνές ή και ακαδημαϊκές θέσεις.

Η εκπαιδευτική διαδικασία περιλαμβάνει την παρακολούθηση εξ αποστάσεως διδασκαλίας (διαλέξεων) και την πραγματοποίηση γραπτών ασκήσεων, προς εμπέδωση της ύλης (οι οποίες θα διορθώνονται και θα βαθμολογούνται).

Δεν θα απαιτείται κάποιο ειδικό προσόν από τον καταρτιζόμενο. Είναι ένα πρόγραμμα επιμόρφωσης που απευθύνεται σε φοιτητές, πτυχιούχους, καλλιτέχνες, εκπαιδευτικούς, αλλά και στο γενικό κοινό.

Μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος οι εκπαιδευόμενοι θα είναι σε θέση να:

  • Γνωρίζουν τα βασικά χαρακτηριστικά των δραματικών ειδών που αναπτύχθηκαν στην αρχαία Ελλάδα: της τραγωδίας, της κωμωδίας και του σατυρικού δράματος.
  • Γνωρίζουν τις θεμελιώδεις παραμέτρους της αρχαίας παράστασης: υποκριτική, μουσική, χορός, χρήση του προσωπείου.
  • Είναι εξοικειωμένοι με τον τρόπο της επιτέλεσης (performance) του αρχαίου δράματος: χώρος του αρχαίου θεάτρου, δομή και εξέλιξή του· επίσης, σύγχρονη σκηνογραφική προσέγγιση και ενδυματολογία.
  • Γνωρίζουν βασικές πτυχές της σημερινής σκηνοθετικής και υποκριτικής πρακτικής στην Ελλάδα, μέσα από τη ματιά σκηνοθετών και ηθοποιών.
  • Παρακολουθούν και να κρίνουν σύγχρονες παραστάσεις αρχαίου δράματος με επίγνωση της ιστορίας της σκηνοθεσίας, αλλά και της ιδιαίτερης υφής των αρχαίων δραματικών ειδών.
  • Μελετούν και να ερμηνεύουν με μεγαλύτερη ευχέρεια αρχαία δραματικά κείμενα.
  • Αξιοποιούν τις γνώσεις που έχουν αποκτήσει απο το πρόγραμμα στην καλλιτεχνική τους πρακτική (υποκριτική/σκηνοθεσία/σκηνογραφία).
  • Παρέχουν υπηρεσίες επιμόρφωσης πάνω στο αρχαίο δράμα (σε συνδυασμό και με άλλες σπουδές που ενδεχομένως θα διαθέτουν).

Η δομή του προγράμματος σχεδιάζεται είναι η εξής:

 

Ενότητα Α«Τα αρχαία δραματικά είδη»

(“The Ancient Dramatic Genres”) (6 ώρες)

  1. Τραγωδία και σατυρικό δράμα: Άγις Μαρίνης, Επίκουρος Καθηγητής Τμήματος Θεατρικών Σπουδών Πανεπιστημίου Πατρών – 3 ώρες
  2. Κωμωδία: Ιωάννης Κωνσταντάκος, Καθηγητής Τμήματος Φιλολογίας Πανεπιστημίου Αθηνών – 3 ώρες

 

Ενότητα Β. «Στοιχεία της αρχαίας παράστασης: ὄρχησις και προσωπείο» (“Elements of Ancient Performance: Orchesis and Mask”) (12 ώρες)

  1. Η εμπειρία του αρχαίου δράματος (κιναισθησία, πρόσληψη ανθρώπινης κίνησης και προσωπείου): Peter Meineck, Καθηγητής των «Κλασικών Σπουδών στον Σύγχρονο Κόσμο» στο New York University – 3 ώρες
  2. Ὄρχησις/χορός, α) από τη σκοπιά της μουσικής: Νίκος Ξανθούλης, συνθέτης, Καλλιτεχνικός Σύμβουλος Εθνικής Λυρικής Σκηνής – 3 ώρες

β) από τη σκοπιά του χορού και της κίνησης: Κάτια Σαβράμη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Τμήματος Θεατρικών Σπουδών Πανεπιστημίου Πατρών και Χαριτίνη Τσικούρα, Λέκτωρ Πανεπιστημίου Παρισίων (Σορβόννης) – 3 ώρες

  1. Προσωπείο: Θάνος Βόβολης, σκηνογράφος, ενδυματολόγος (Head & Program Coordinator – Theatre Arts Department, The American College of Greece), μαζί με τον Γιώργο Ζαμπουλάκη, σκηνοθέτη – 3 ώρες

 

 

Ενότητα Γ. «Ο ζωντανός χώρος – Τότε και Τώρα» (“The Living Space – Then and Now”) (15 ώρες)

Αρχιτεκτονική του Θεάτρου – Αποτύπωση στην Τέχνη – Επιρροή στη Ρώμη:

  1. Valentina di Napoli, Επίκουρη Καθηγήτρια Τμήματος Θεατρικών Σπουδών Πανεπιστημίου Πατρών. Το αρχαίο θέατρο ως αρχιτεκτόνημα (δομή – εξέλιξη) – 3 ώρες
  2. Ιωάννης Μυλωνόπουλος, Αναπληρωτής Καθηγητής Πανεπιστημίου Columbia, ΗΠΑ (α) το αρχαίο ελληνικό θέατρο ως αρχιτεκτονική οντότητα ενταγμένη είτε στην αστική δομή μιας πόλης είτε στον κτηριακό ιστό ενός ιερού, (β) η παρουσία και αποτύπωση τόσο του θεάτρου ως χώρου όσο και ως παράστασης στην αρχαία ελληνική τέχνη και κυρίως στην αγγειογραφία και (γ) η επιρροή του ελληνικού θεάτρου στο ρωμαϊκό – 6 ώρες

Σκηνογραφία στις παραστάσεις αρχαίου δράματος

  1. Αντώνης Βολανάκης, σκηνογράφος και εικαστικός καλλιτέχνης, Επίκουρος Καθηγητής Τμήματος Καλών Τεχνών Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου, σε διαδικτυακή συζήτηση με τον σκηνοθέτη Γιάννη Κόκκο. – 3 ώρες

Φωτισμός στις παραστάσεις αρχαίου δράματος

  1. Θωμάς Οικονομάκος, Τεχνικός Υπεύθυνος Θεάτρου και Φωτισμού στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (Αθήνα) και διδάσκων σε Δραματικές Σχολές. – 3 ώρες

 

Ενότητα Δ. «Σύγχρονη πρόσληψη και παράσταση του αρχαίου δράματος» (“Greek Drama in Contemporary Reception and Performance”) (24 ώρες)

(α) Θεωρητική παρουσίαση (9 ώρες)

Μεταγραφές αρχαίας ελληνικής τραγωδίας στο Νεοελληνικό Θέατρο

  1. Κωνσταντίνα Ζηροπούλου, Επίκουρος Καθηγήτρια Τμήματος Θεατρικών Σπουδών Πανεπιστημίου Πατρών – 3 ώρες

Παραστάσεις αρχαίου δράματος στον 20ό αιώνα

  1. Κατερίνα Αρβανίτη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Τμήματος Θεατρικών Σπουδών Πανεπιστημίου Πατρών – 3 ώρες

Σκηνοθετώντας την αρχαία ελληνική τραγωδία στον 21ο αιώνα

  1. Γιώργος Σαμπατακάκης, Αναπληρωτής Καθηγητής Τμήματος Θεατρικών Σπουδών Πανεπιστημίου Πατρών – 3 ώρες

(β) Πρακτική παρουσίαση (15 ώρες)

 Επιμέλεια-Συντονισμός Μαρία Φραγκή, Θεατρολόγος-Σκηνοθέτις, Μέλος ΕΕΠ του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πατρών

 

Σκηνοθεσία – Yποκριτική

Λυδία Κονιόρδου: «Ο ηθοποιός στο Αρχαίο Δράμα» (3 ώρες)

Θωμάς Κινδύνης: «Ο Δημήτρης Ροντήρης και η σκηνοθετική του προσέγγιση στο Αρχαίο Δράμα» (3 ώρες)

Σάββας Στρούμπος: «Από το εργαστήρι στην παράσταση των Περσών» (3 ώρες)

Κώστας Τσιάνος: η σκηνοθετική του πρόταση για το Αρχαίο Δράμα (3 ώρες)

Σπύρος Βραχωρίτης: η σκηνοθετική του πρόταση για το Αρχαίο Δράμα στην Αρχαία Ελληνική γλώσσα (3 ώρες)

 

Κατακλείδα-συμπεράσματα: Άγις Μαρίνης – 3 ώρες

 

Σύνολο: 60 ώρες

Το πρόγραμμα βασίζεται σε ενότητες που διαιρούνται σε επιμέρους υποενότητες, η παρακολούθηση των οποίων είναι υποχρεωτική (το σύνολο των δικαιολογημένων απουσιών είναι μικρότερο ή ίσο με το 10% του συνόλου των ωρών).

Η μέθοδος διδασκαλίας είναι αποκλειστικά η εξ αποστάσεως και σύγχρονη όσο αφορά στις θεωρητικές διαλέξεις. Ωστόσο, στην υποενότητα Δβ ορισμένες παρουσιάσεις σκηνοθετών ή ηθοποιών μπορεί να είναι μαγνητοσκοπημένες (σε μορφή συνέντευξης ή αποσπασμάτων από τη δουλειά τους). Άρα θα αποτελεί μίγμα σύγχρονης και ασύγχρονης εκπαίδευσης, με την πρώτη να υπερισχύει κατά μέγιστο ποσοστό.

Η διάρκεια του προγράμματος θα είναι 11 εβδομάδες. Οι 60 ώρες διδασκαλίας, άρα, κατανέμονται σε 11 εβδομάδες, η κάθε μία από τις οποίες θα περιλαμβάνει κατά μέσον όρο 5 ώρες διδασκαλίας/παρουσιάσεων.

Η αξιολόγηση θα γίνει μέσω γραπτών εργασιών (μικρής έκτασης), η διόρθωση των οποίων θα γίνει από τους εκπαιδευτές, αλλά και την κ. Ιωάννα Ροϊλού, Διδάκτορα Θεατρολογίας, Μέλος ΕΕΠ του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πατρών και μέλος του Εργαστηρίου Σκηνικής Πράξης και Λόγου.

Καθόλη τη διάρκεια του προγράμματος οι εκπαιδευόμενοι έχουν δυνατότητα επικοινωνίας με τους εκπαιδευτές για την υποστήριξη των εργασιών και της μελέτης τους.

Σημειώνεται ότι για τη συμμετοχή στο πρόγραμμα απαιτούνται:

(α) η κατοχή προσωπικού λογαριασμού e-mail,

(β) η δυνατότητα πρόσβασης στο διαδίκτυο και σύνδεσης με τις πλατφόρμες τηλεκπαίδευσης του ΚΕΔΙΒΙΜ του Πανεπιστημίου Πατρών,

(γ) γνώση της αγγλικής γλώσσας.

Καθ’ όλη τη διάρκεια του προγράμματος οι εκπαιδευόμενοι έχουν δυνατότητα επικοινωνίας με τους εκπαιδευτές για την υποστήριξη της μελέτης τους.

Η κάθε ενότητα αξιολογείται αυτοτελώς ως προς τις αποκτηθείσες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες.

Οι εκπαιδευόμενοι με την ολοκλήρωση της κάθε διδακτικής ενότητας είναι υποχρεωμένοι να ολοκληρώσουν μια εργασία γραπτή ή να απαντήσουν γραπτώς σε διαγώνισμα με ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής. Για την εργασία παρέχεται εκπαιδευτική υποστήριξη.

Στους εκπαιδευόμενους που θα ολοκληρώσουν επιτυχώς το πρόγραμμα χορηγείται Πιστοποιητικό Επιμόρφωσης, εφόσον πληρούνται σωρευτικά οι ακόλουθες προϋποθέσεις:

  • Συμμετοχή στο σύνολο των συνεδριών τηλεπαίδευσης, συνολικής διάρκειας 60 διδακτικών ωρών (με αφαίρεση των δικαιολογημένων απουσιών που μπορούν να φθάσουν το 10% των ωρών).
  • Συμμετοχή σε τεστ αξιολόγησης με την ολοκλήρωση της κάθε διδακτικής ενότητας.
  • Αποπληρωμή του κόστους συμμετοχής

Η διάρκεια του προγράμματος θα είναι 11 εβδομάδες.

Το τέλος επιμόρφωσης είναι 500 ευρώ (που είναι δυνατόν να δοθούν σε δύο ισόποσες δόσεις, εκ των οποίων η μία θα καταβληθεί πριν από την έναρξη του προγράμματος).

Η καταβολή του εκάστοτε ποσού γίνεται με κατάθεση στον παρακάτω τραπεζικό λογαριασμο της Επιτροπής Ερευνών του Πανεπιστημίου Πατρών και στην αιτιολογία της κατάθεσης πρέπει να αναγράφεται υποχρεωτικά το επίθετο και το όνομα του εκπαιδευόμενου

 

Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος

Αρ. Λογαριασμού 22954000232  (IBAN GR60 0110 2290 0000 2295 4000 232)

Σημείωση: Τυχόν έξοδα διατραπεζικών συναλλαγών βαρύνουν τον/την συμμέχοντα/ουσα.

Το Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. Πανεπιστημίου Πατρών στα πλαίσια της κοινωνικής πολιτικής που εφαρμόζει, προσφέρει εκπτώσεις σε ειδικές κατηγορίες επιμορφούμενων όπως προπτυχιακούς/μεταπτυχιακούς φοιτητές και υποψήφιους διδάκτορες του Πανεπιστημίου Πατρών, ευαίσθητες και ευπαθείς κοινωνικές ομάδες όπως ανέργους/μακροχρόνια άνεργους, άτομα με αναπηρία (ΑμεΑ), πολύτεκνους, τρίτεκνους, γονείς μονογονεϊκών οικογενειών κ.α. Το τέλος συμμετοχής στην περίπτωση έκπτωσης διαμορφώνεται σε 450 € τα οποία καταβάλονται επίσης σε δύο ισόποσες δόσεις.

 

  1. Συμπληρώστε την αίτηση συμμετοχής
  2. Καταβάλετε το ποσό πληρωμής
  3. Μετά την κατάθεσή σας παρακαλώ στείλτε ηλεκτρονικά στο e-mail: kedivim@upatras.gr

α) Αντίγραφο ή φωτογραφία της απόδειξης της κατάθεσης

β) Σε περίπτωση που θέλετε να εγγραφείτε επωφελούμενοι την εκπτωτική πολιτική, παρακαλούμε αποστείλετε και το αντίστοιχο αποδεικτικό έγγραφο.

Οι εγγραφές είναι ανοικτές καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.